dinsdag 21 februari 2017

To foil or not to foil?



Windsurfen volledig vrij boven het water, tegenwoordig kan dat met behulp van een  foil, een speciale vin onder je board. Foilen kan plaats vinden vanaf een snelheid van ongeveer 5,5 (!) kilometer per uur wanneer de juiste techniek wordt toegepast. Hierdoor is het mogelijk om in lichtweer condities (8-14 knopen) met een plank en een zeil van 7,5 m² boven het water te foilen waar andere windsurfers een 9,0 m² of groter nodig hebben. Er gaat toch wel een ontzettende aantrekkingskracht van uit. Daarom een oriënterende blog over de werking, wat termen en een eerste voorzichtige oriëntatie
  
Bron:www.ahd-boards.com

Het principe van de hydrofoil is exact dezelfde als het principe van een vliegtuig vleugel. In het geval van de hydrofoil zijn er twee vleugels, één aan de achterkant (ter stabilisatie) en een aan de voorkant. De vleugels zijn gevormd om de waterdruk naar beneden af ​​te buigen, waardoor de derde wet van Newton van toepassing is, waarbij de opwaartse beweging (hydronamische opstuwing) wordt toegepast op de foil. 

De verklaring voor het verschijnsel van hydrodynamische opstuwing kan gedeeltelijk worden gegeven door de variatie van snelheden van het fluïdum, tussen de binnenwelving en de buitenwelving. Deze variatie in snelheid (de deeltjes op het buitenvlak gaan sneller dan die van het binnenvlak door de grotere afstand) veroorzaakt een drukverschil dat lift genereert.

Afbeelding van www.marsicht.com
Bovenstaande uitleg komt uit de blog:

 De onderdelen van een windfoil
Bron: www.foilever.com 
De box zal de foil aansluiten op je board via twee schroeven. Omdat de krachten groot zijn, dient je board te beschikken over een met carbon versterkte deep tuttle vinbox.
De mast is een van de belangrijkste onderdelen van de foil, daar die het vaargedrag van je foil sterk beïnvloed. Samengevat zijn er 3 maten masten:
Korte mast (- 60 cm) bedoeld voor les, de geringe hoogte vermindert valpartijen en bevordert het leren. Na 1 tot 2 uur opleiding, is deze lengte niet langer interessant.
- Medium mast (- 90 cm) deze mastlengte wordt het meest gebruikt - Freeride.
Lange mast (meer dan 100 cm) wordt uitsluitend voor wedstrijden gebruikt, omdat ze beter functioneren bij hoge golven en scherper aan de wind kunnen varen.
De vinnen van een foil functioneren precies zoals de vleugels van een vliegtuig, ze dienen voor de lift en wendbaarheid van de foil.










Schade bij het uitbreken van de vinbox door het foilen (Bron: Franse surfforum)
Vanaf 2017 worden meer en meer windsurfboards uitgerust met een verstevigde vinkast, waardoor het mogelijk zou moeten zijn om te kunnen foilen. Een aantal merken maken boards speciaal voor het foilen. Dat de krachten enorm zijn, blijkt uit de afbeelding hiernaast. Zo maar een foil-vin onder je board schroeven is niet aan te raden.

Veel merken (Fanatic (vanaf 2017)/ Starboard, JP (vanaf 2018)/ AHD) krijgen in de nieuwe modellen een vinbox die foil-proof is bij een aantal (meest slalom) modellen. Bij PD is het een optie. AHD heeft buiten de versterkte vinbox op de SL3 ook nog een echte "foil proof" serie, de SL2 (op basis van het slalom model 2016), dit board is extreem verstevigd bij de box en heeft een algehele stevigere constructie. 


Ook al lijken de aanschafkosten om laag te gaan, het valt nog niet helemaal mee. Bij bijvoorbeeld www.thekitefoil.com heb je voor 795 USD, omgerekend 765 euro een freeride foil om te starten met foilen en voor circa 1.700 euro een set van een board met vin. Op Facebook kwam een Neil Pryde foil voorbij voor 799. Op de tweedehands markt zie je ze nu nog niet veel voorbijkomen, maar dit zal ook nog wel komen.


Wil je alleen een vin aanschaffen en zelf gaan experimenteren, dan zijn er wat oplossingen buiten het gebruik van je nieuwe slalomboard. Bij onder andere Horue kun je een losse vinbox voor 72 euro in hun webwinkel kopen, in Amerika kosten de losse vinboxen omgerekend 140 euro. Het lijkt dus zeker interessant om te starten met een oud surfboard en zelf een met carbon verstevigde deep tuttle box in te (laten) bouwen, aangezien een los boardje ook nog de 1100 euro aantikt.

Indien er toch zelf geknutseld gaat worden, is het wellicht wijs om de mastrail dan ook maar naar achter te verplaatsen omdat de houding tijdens het foilen anders is dan tijdens een normale surfsessie.

Bij Telstar Harderwijk (strand Horst) en Surfcentrum Brouwersdam komen een aantal foils in de verhuur vanaf april 2016. Ik ben heel benieuwd of foilen dit jaar serieus gaat doorbreken. Ik blijf het zeker op de voet volgen. Mocht ik zelf gaan knutselen aan een board (of het nu wel of niet om te foilen is, ik zorg zeker voor een voldoende stevige vinbox ... ;)

Bron: Horue op Youtube





Geen opmerkingen:

Een reactie posten